Dobrogea

PELERINAJ ÎN DOBROGEA

02-05 SEPTEMBRIE 2019

ZIUA 1

Craiova – București – Călărași – Mânăstirea Dervent (Începuturile schitului Dervent se pierd în negura vremii. După cum se ştie, cea mai veche vatră monahală de pe teritoriul ţării noastre este consemnată în partea de sud a Scythiei Minor, între Tomis şi Durostorum, localizare care corespunde cu poziţia Derventului, dar primele informaţii istorice sigure despre înfiinţarea unei sihăstrii în apropierea acestei vechi cetăţi datează abia din secolul al IX-lea. Puternica sihăstrie întemeiată aici de călugări autohtoni, sub influenţa vechilor aşezări monahale din partea locului, era dependentă de eparhia Tomisului şi Durostorumului şi avea legături duhovniceşti atât cu sihăstria rupestră de la Basarabi şi mănăstirea de la gurile Dunării, cât şi cu Mănăstirea Studion din Constantinopol şi cu alte aşezări monahale din Athos şi Balcani) – Mânăstirea Peștera Sfântul Apostol Andrei (semnificatia spirituala si istorica legata de Sf. Ap. Andrei, cel care a sfintit prin prezenta sa pamantul stramosesc dintre Dunare si Mare, protectorul Dobrogei si al Romaniei intregi, ne indreptateste sa mergem pana la originile apostolice ale Bisericii noastre, fapt confirmat de istoricul bisericesc Eusebiu de Cezareea, care zice: „Cand sfintii apostoli si ucenici ai Mantuitorului nostru s-au imprastiat peste tot pamantul locuit, Toma, precum cuprinde Traditia, a luat (spre evanghelizare) tara Partilor; Andrei Scythia…” (Ist. Bis., III, 1), prin aceasta facand sa ia fiinta viata monahala pe pamantul nostru, dupa modelul de traire a marilor pustnici din care s-au adapat calugarii sciti, Sf. Gherman, Sf. Ioan Casian si multi altii pana in zilele noastre.) – Mânăstirea Sfânta Maria Techirghiol ( anul 1928, primul patriarh al României – Miron Cristea – cumpără în staţiunea balneară Techirghiol o vilă modestă cu 16 camere, înfiinţând un sanatoriu preoţesc pentru clerul din întreaga ţară. Mai târziu, patriarhul Justinian, confruntându-se cu politica partidului comunist din primii ani ai epocii lui Gheorghiu-Dej – când, deşi nu se începuse încă campania de dărâmare a bisericilor, se încerca totuşi prin toate mijloacele confiscarea clădirilor care aparţineau Bisericii –  a încercat să salveze printre altele şi Sanatoriul Preoţesc de la Techirghiol care era râvnit foarte tare de puterea comunuistă. Astfel, în anul 1951 aduce aici de la stana regala de la Sinaia, o bisericuţă de lemn, înfiinţând un schit de maici şi făcând din sanatoriu o anexă a schitului. Aceeaşi strategie aplicat-o şi pentru salvarea reşedinţei de vară de la Dragoslavele şi a sanatoriului Patriarhiei de la Olăneşti unde a plantat câte o astfel de bisericuţă.Construită de către obştea sătească din satul Maioreşti, judeţul Mureş, în sec. al XVIII – lea, bisericuţa cu hramul “Sf. Apostoli Petru şi Pavel” a fost mutată în anul 1934 de către regele Carol al II-lea la Castelul Pelişor de la Sinaia, unde însă, după instaurarea comunismului, a rămas  în paragină până când patriarhul Justinian a adus-o şi a restaurat-o la Techirghiol.Constanța Cazare.

ZIUA 2

Mic dejun. Mânăstirea Celic Dire (Potrivit Marelui Dicționar Geografic al României, așezământul a fost înființat în 1835 de arhiereul Athanasie Lisivenco. Pe de altă parte, potrivit arhim. Roman Sorescu, mănăstirea a fost întemeiată aproximativ în 1840 de călugări români și doi călugări ruși reveniți de la Muntele Athos, arhimandritul Athanasie Lisifenco și schimonahul Paisie. Potrivit unei alte versiuni, în zona în care se află mănăstirea au venit în secolul al XVIII-lea călugări ardeleni veniți de la Muntele Athos și care au întemeiat vatra monahală construind o bisericuță din lut și bârne de lemn în locul în care astăzi se află cimitirul. Athanasie Lisifenco ar fi oprit femeile în mănăstirea întemeiată, iar pentru bărbați a construit o bisericuță și câteva chilii la circa doi kilometri mai la vale, înființând a doua mănăstire, Celicul Mic sau Celicul de Jos. Aceasta a fost însă distrusă de incendiu. Arhimandritul Lisifenco (1800-1880, considerat ctitorul mănăstirii; osemintele i se află într-o raclă argintată, depusă în paraclis, în dreapta) și Dosoftei Crihana au construit în 1841-1844 o bisericuță cu chilii în formă de patrulater pe valea pârâului Celic-Dere. Astăzi o troiță arată locul în care s-a aflat acea bisericuță.În 1845, mănăstirea de călugări Celic-Dere s-a transformat în mănăstire de maici, aduse din Basarabia. Monahii au fost strămutați lângă balta Saon, unde și-au construit o bisericuță și câteva chilii, adică viitoarea Mănăstire Saon. După 60 de ani, clădirea s-a degradat din cauza infiltrației de apă din inundații.Potrivit propriei sale declarații, făcută la 3 septembrie 1857 la consistoriul duhovnicesc din Ismail, Athanasie Lisifenco (născut în ChiliaBasarabia) a intrat în 1837 în Mănăstirea Caracal de la Sf. Munte Athos, unde s-a călugărit în 1839. În 1841 a fost hirotonit ierodiacon și ieromonah, după care a plecat „în părțile Dunării, aproape de Isaccea, lângă apa numită Celic-Dere, unde a fondat un schit cu hramul Adormirea Maicii DomnuluiMânăstirea Saon  (Manastirea Saon a luat fiinta sub stapanirea otomana in anul 1846, prin plecarea unor calugari de la Manastirea Celic-Dere. Cei veniti la Saon au ridicat aici cateva chilii din chirpici si un Paraclis ca metoc al Manastirii Celic-Dere.) Basilica Paleo-Creștină Niculițel (Monumentul paleocrestin din Niculitel se afla situat in zona de nord-est a localitatii, la poalele dealului Piatra Rosie.Complexul este alcatuit dintr-o bazilica paleocrestina, ridicata deasupra unor morminte martirice. Patru martiri – Zotikos, Attalos, Camasis si Phillippos – au fost identificati intr-un sicriu colectiv, aflat in partea superioara a criptei.Basilica si cripta-martirium au fost construite dupa anul 370 e.n. in timpul Imparatului Valens, pe locul unu ivechi mormant din sec.III e.n.Vestigiile arheologice atesta existenta unei asezari romano-bizantine a carei vechime se incadreaza tot in sec. IV e.n. Edificiul face parte din categoria basilicilor cu trei nave si nartex, prezentand la fatada un spatiu deschis – atrium – element rar intilnit in zona balcano-pontica.Este cel mai vechi edificiu de cult crestin cu «nartex» cunoscut pana in prezent.) Mânăstirea Cocoș (Manastirea Cocos exista din 1833, ctitori fiind calugarii  Visarion, Gherontie si Isaia din manastirea Neamt, care au trecut pe la Muntele Athos, inainte de a se opri aici. Ei au venit pana la Isaccea, unde s-au si asezat.Acestia au cumparat o bucata de pamant si au construit o mica biserica din nuiele lipite cu pamant, fara turle si fara clopote, respectand legile musulmane de atunci. Aceasta biserica, cu reparatii facute in timp, a dainuit pana in 1910 cand a fost demolata. Pe locul fostului Altar a fost asezata o troita pentru aducere-aminte.– Cazare Constanța.

ZIUA 3

Mic dejun. Mânăstirea Sfinții Voievozi Slobozia (După ce în martie 1614, voievodul Radu Mihnea i-a acordat marelui postelnic Ianache Caragea dreptul de a întemeia o „slobozie” la Vaideei, adică o așezare scutită de dări pe trei ani Alexandru Iliaș (1616-1618) i-a donat marelui postelnic Ianache Caragea moșia domnească pe care se afla satul Vaideei, actuala Slobozia, după care marele postelnic a ridicat o mănăstire, pe care a închinat-o unei mănăstiri de pe Muntele Athos.) – Mânăstirea Ghighiu (icoana Maicii Domnului „Siriaca”, icoană grabnic ajutătoare, aflat într-o vizită mai lungă în România, pe 25 februarie 1958 Preasfinţitul Vasile Samaha, episcop de Serghiopolis din cadrul Patriarhiei Antiohiei, a fost condus la Mănăstirea Ghighiu. Cu prilejul acestei vizite, episcopul a dăruit mănăstirii o icoană a Maicii Domnului, veche de peste patru sute de ani. În Patriarhia Antiohiei, această icoană a Maicii Domnului era cunoscută sub numele de Maica Domnului din Bhamdoun – Muntele Libanului. Nu se cunosc împrejurările în care icoana a ajuns din Liban la Mitropolitul Vasile Samaha. Icoana este o reproducere a icoanei Maicii Domnului din Kazan.– Mânăstirea Sfânta Maria Jercălăi (Construita in anul 1731, cu o vechime de peste doua secole si jumatate,.Ridicandu-si o biserica de zid, obstea satului Luieriu a daruit-o pe cea din lemn Familiei Regale, pentru Castelul Bran, in vecinatatea caruia a fost stramutata in anul 1932.Numita impropriu Biserica din lemn a Castelului,loculei nu a fost bine ales. Fiind destinata doar sa infrumuseteze imprejurimile, biserica nu si-a indeplinit la Bran rolul ei sacru .Nefolosita si neingrijita dupa anul 1948, cand Castelul Bran a fost transformat in muzeu de arta feudala, biserica a inceput sa se deterioreze .Descoperita intr-o avansata stare de degradare de catre vrednicul de pomenire Patriarh Justinian Marina, biserica a pornit din nou la drum, oprindu-se de data aceasta la Schitul Cricov – Prahova, a carui veche biserica de zid se ruinase cu timpul.Gandul Patriarhului Justinian de a salva de la pieire asemenea valori ale spiritualitatii romanesti, prin punerea lor in siguranta acolo unde erau de trebuinta.)Târgoviște – Cazare.

ZIUA 4

Mic dejun. Mânăstirea Stelea (Marginit de Calea Domneasca, situat la 150 de metri sud-est de Curtea Domneasca si la 200 de metri nord de Mitropolie, el isi justifica denumirea de „Ansamblu arhitectural” prin insesi componentele sale: o biserica din veacul al XIV-lea, alta din veacul al XV-lea, un turn-clopotnita, toate aflate in zona sudica a manastirii; urme ale unor constructii de la sfarsitul veacului al XV-lea; manastirea ridicata in a doua jumatate a veacului al XVI-lea de negustorul Stelea, mentionata in 1582 de un hrisov prin care Mihnea Turcitul intarea o danie facuta manastirii si, mai apoi, de documentele din 1614, 1617 si 1623; manastirea cu biserica din veacul al XVII-lea ridicata de Vasile Lupu, domnul Moldovei. Curtea Domnească (Târgoviştea a devenit, încă din a doua jumătate a secolului al XIV-lea (cca. 1368), curte domnească secundară, iar din primul deceniu al secolului al XV-lea reşedinţă principală a voievodului Mihail (cca. 1409-1420), fiul şi asociatul la domnie al lui Mircea cel Bătrân (1386-1418), domnul Ţării Româneşti (Maior Valachia) Mânăstirea Dealu (Biserica Sf. Nicolae, singurul corp arhitectural care s-a păstrat din vechiul ansamblu, este unul din cele mai importante monumente ale evului mediu din Țara Românească. Această inovație va fi preluată de bisericile de la Tutana, Brebu și Gura Motrului. Pictura care împodobise inițial interiorul bisericii, o operă din 1515 a meșterului Dobromir din Târgoviște în colaborare cu Jitian și Stanciu, nu s-a păstrat. În 1985 biserica a fost repictată de arhimandritul Sofian Boghiu. Pronaosul bisericii adăpostește mormântul lui Radu cel Mare și racla cu capul lui Mihai Viteazul. Sarcofagele din marmură ale acestor voievozi au fost executate între 1912 și 1913 de Frederic Storck.) – Mânăstirea Viforâta (Manastirea Viforata, aflata in satul cu acelasi nume din comuna Aninoasa, judetul Dambovita, este o manastire cu obste de maici ce dateaza inca din secolul al XV-lea, manastirea pomeneste amintirea ctitorul ei, Vladislav Voievod Basarab (1447-1456), coborator din neamul domnitorului Vlad Calugarul.Manastirea a fost construita de Vlad Voda Inecatul, la 1530, dupa unii autori drept multumire pentru biruinta de la Viisoara din acel an. Acest Vlad Voda a fost fiul lui Radu cel Mare, fiind in ctitoria tatalui sau de la Dealu, situata in apropierea Viforatei.) – Craiova. 

PREȚ : 530 LEI/PERS

SERVICII INCLUSE:

  • Transport autocar clasificat
  • Servicii cazare cu mic dejun

SERVICII NEINCLUSE:

  • Taxe parcari si stațiuni 35 lei/pers
  • Taxe intrări obiective aprox. 25lei/pers
  • Asigurare medicală.
  • Programul acţiunii poate fi modificat de către conducătorul de grup,ca ordine de desfăşurare sau se pot înlocui unele obiective sau hoteluri în funcţie de anumite situaţii speciale.

BINE DE ȘTIUT

  • Minorii trebuie să îndeplinească următoarele condiţii pentru a fi lăsaţi să iasă din ţară: să călătorească cu cel puţin un adult însoţitor; să aibă asupra lor acordul ambilor părinţi (sau al părintelui care nu-i însoţeşte) legalizat la notariat; adultul care-i însoţeşte, în cazul în care acesta nu este unul dintre părinţi, trebuie să aibă cazier judiciar pe care să-l prezinte la frontieră).
  • Programul acţiunii poate fi modificat de către conducătorul de grup, ca ordine de desfăşurare sau se pot înlocui unele obiective sau hoteluri în funcţie de anumite situaţii speciale.
  • Categoria hotelurilor şi a mijloacelor de transport este cea oficială pentru Romania.
  • Distribuţia camerelor la hotel se face de către recepţia acestuia; problemele legate de amplasarea sau aspectul camerei se rezolva de către turist direct la recepţie, asistat de însoţitorul de grup.
  • Tariful pentru ferryboat este orientativ, acesta fiind valabil la data publicării programului; pot intervenii modificări ale tarifului.
  • Pentru anumite facilităţi din hotel sau din cameră, hotelierul poate solicita taxe suplimentare (minibar/frigider, seif etc.); în momentul sosirii la hotel solicitaţi recepţionerului să vă informeze cu exactitate asupra lor.
  • Aşezarea în autocar se face începând cu bancheta a doua, în ordinea înscrierilor.